Didak_Injection_Peter_Verbist_CEO

Een gesprek met Peter Verbist, CEO Didak

In een uitgebreid interview kijkt Peter Verbist, CEO vooruit naar de toekomst van Didak Injection:  "Hier is zoveel knowhow, ik zie zoveel opportuniteiten. En we zijn heel flexibel om daarop in te spelen met focus, innovatie en duurzaamheid.”

Flexibele reactie op golven in de markt

Wat is het belangrijkste wat je meeneemt uit het voorbije jaar?

Peter Verbist: We hebben geleerd dat we enorm flexibel zijn. Het was een jaar met gigantisch veel veranderingen. Alle operationele zaken liepen goed, we hebben heel efficiënt gewerkt en we wisten de kosten onder controle te houden.

Daarnaast zagen we enkele mooie prospecten met nieuwe producten, en er zijn dit jaar veel meer matrijzen in bestelling dan andere jaren.

Investeren op lange termijn

Wat zijn de uitdagingen voor het komende jaar?

“Economische vertraging. Zo merkten we vorig jaar dat de sector van groenten en fruit de gevolgen droeg van de energiecrisis. De productie verschoof naar het zuiden, maar in Italië en Spanje hadden ze te kampen met grote droogte. Sommige producten kwamen dan verder uit het zuiden, uit Marokko. Daar werken ze nog allemaal met karton, totaal niet sustainable.

Terwijl sommige sectoren projecten on hold zetten, blijven wij investeren voor de lange termijn.

Hoe wil je dat gaan doen?

“Door automatisatie en focus.  Alleen al door ergens naar te kijken, win je altijd.

Onze verpakkingsstraat staat intussen op punt en nu zijn we bezig met Automatic Guided Vehicles die aanzienlijke efficiëntieverbeteringen kunnen opleveren. We willen die inzetten in de tweede helft van 2024.”

Zal die automatisatie ook impact hebben op de interactie met klanten?

“Door robotisatie en Electronic Data Interchange (EDI) in te zetten, zullen klanten live-informatie kunnen zien over onze voorraad en productie. Dit zal worden geïntegreerd in een portaal op onze website. Deze technologische ontwikkelingen stellen ons in staat om onze klanten een kijkje te geven in onze fabriek.”

Wat maakt Didak Injection anders dan andere kunststofbedrijven?

“Onze focus op duurzaamheid is onderscheidend. Iedereen spreekt over recycleren, maar dat is niet het belangrijkste. Re-use is de eerste en belangrijkste stap: herbruikbaarheid vóór recyclage.  We zorgen dat onze producten 100 % herbruikbaar zijn en jaren kunnen meegaan, en daarna 100 % recycleerbaar.

We zijn - voor zover ik weet - de enigen die producten bieden die 100% recyclebaar zijn, zelfs onze labels zijn 100 % insmeltbaar want alles is gemaakt uit één enkele grondstof: HDPE.

Aandacht voor menselijk kapitaal

Jullie hebben zwaar geïnvesteerd in technische profielen en nieuwe verkopers?

“Het vinden van technische profielen blijft een uitdaging, maar we blijven zoeken. Hetzelfde geldt voor nieuwe verkopers. Er zijn er zich nu twee volop aan het inwerken. Dat zijn cruciale investeringen voor onze groeistrategie.

Nog andere investeringen die jullie voorzien?

“Ook op het vlak van kwaliteit zetten we nog stappen. De aanstaande investering in 3D-imaging stelt ons in staat om nog nauwkeuriger te meten, tot op een honderdste van een millimeter. Dit is vooral van belang in de plasticindustrie, waar precisie cruciaal is. Warm plastic krimpt in 3D, wat wil zeggen dat de krimp varieert afhankelijk van de wanddikte. Dat moet je kunnen inschatten.”

Kennis als kracht

Tot slot: wat is jouw kijk op de toekomst van Didak Injection?

"Ik zie enorm veel potentieel in de markt en in ons bedrijf, maar ik ben ook kritisch. Vernieuwing is noodzakelijk en we moeten meer uit onze kennis putten. Mensen beseffen niet hoeveel kennis en kracht hier aanwezig is.

Ik geloof dat we met de juiste koers en resultaten voor ogen op de lange termijn succes zullen behalen. We hebben veel in de pipeline zitten dat vroeg of laat tot uiting zal komen. We zien potentieel in sectoren zoals material handling en automatic warehousing, en we zijn zelfs de energiemarkt ingestapt. Nichemarkten voor bakken, we zien daar zeker een toekomst in.

We moeten blijven innoveren, onze kennis aanscherpen en het potentieel van onze markt volledig benutten. Het kost tijd, maar met de juiste strategieën en een toegewijd team ben ik ervan overtuigd dat we ons potentieel kunnen maximaliseren.

Zoals de bekende uitspraak luidt: "It's not the strongest that survive, but the most adaptable to change." Wij streven ernaar ons voortdurend aan te passen en te evolueren, en ik ben ervan overtuigd dat dit ons zal helpen om te gedijen en te groeien.”